Gumiabroncs kisokos

 

 

Gumiabroncs kisokos

Miért van szükség a Gumiabroncs kisokosra?

A gumiabroncs az autónk egyik legfontosabb része, ami a jármű és az út kapcsolatát biztosítja. A magunk és utasaink, valamint a közlekedés többi résztvevőjének biztonságát is szolgálja.

A gumiabroncs beszerzés komoly beruházás az autósok, a családok számára. A piaci kínálat rengetegében azonban egyre nehezebb az eligazodás, a megfelelő termék kiválasztása.

Ezért nem mindegy, hogy milyen sikeresek vagyunk ebben a munkában.

És persze arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy mint autósok, a hatóságok különféle – az abroncsokra vonatkozó előírásokat is be kell tartanunk.

Az abroncsokon használatos jelölések, a reklámokban hallott szaktanácsok vagy az újságcikkekben olvasott különböző szakvélemények értelmezése komolyabb tájékozottságot igényel. A hatósági előírások (melyek követik a gumiabroncs műszaki fejlődését) néha kétértelműek a hétköznapi autós számára, miközben nekünk kell(ene) betartanunk ill. alkalmaznunk azokat.

A GUMIABRONCS KISOKOS segítséget nyújt Önnek a könnyebb eligazodáshoz az abroncsok világában, a legmegfelelőbb abroncs kiválasztásában. Így – kis utánaolvasással, odafigyeléssel – befektetésénél a leghatékonyabb megoldást tudja elérni mind minőség, élettartam mind pedig a költségek tekintetében!


Gumiabroncs használati utasítás

Fontos biztonsági tanácsok

Az alábbi biztonsági óvintézkedéseket minden esetben vegye figyelembe annak érdekében, hogy megelőzze a súlyos sérülést vagy az esetleges haláleseteket.

Amellett, hogy a gumiabroncsot a helyes légnyomáson üzemeltetjük, az alábbi pontokban leírt ellenőrzésekkel megakadályozhatjuk a gumiabroncs felesleges leszerelését, vagy idő előtti tönkremenetelét.

Rendszeresen (kéthetente) mérje meg és szükség esetén korrigálja az abroncsok légnyomását a járműgyártó előírásainak megfelelően, az abroncsok hideg állapotában.
Rendszeresen vizsgálja meg abroncsait rendellenes kopás, vágások, sérülések, oldalfal dudorok, idegen anyag vagy külső behatás tekintetében.
Abroncs csere esetén soha ne térjen az autógyártó előírásánál alacsonyabb sebesség vagy terhelési indexű abroncsra. Minden esetben ellenőrizze az abroncs paramétereit.
Ellenőrizze abroncsa kopottságát. A személyabroncsok esetében 1,6 mm maradék profilmélységnél kötelező az abroncsok cseréje. Ez teherabroncsoknál 3 mm, nemzetközi személyszállítás és veszélyes anyagok szállítása esetén 5 mm.
Soha ne terhelje túl a gépjárművét. Ellenőrizze abroncsai terhelhetőségét vagy a jármű Használati útmutatóját, hogy megállapítsa a maximális terhelhetőséget.
Minden gumiabroncs gyorsabban kopik amennyiben nagy sebességgel, éles kanyarokban, gyakori fékezéssel és gyorsítással fut, illetve gyakran fut rossz utakon. A gödrökkel, kövekkel vagy más éles tárgyakkal teli út tönkreteheti az abroncsot. Az ilyen utakon óvatosan haladjunk és mielőtt normál – az országúton szokásos – sebességgel megyünk, vizsgáljuk meg az abroncsokat nem sérültek-e meg.
Ne hajtsunk fel gyorsan a járdára hegyes szögben és kerüljük az erős ütődést a járdaszegélyhez. Ez belső sérülést okozhat az abroncsban és később nagy sebességnél a gumiabroncs felrobbanásához, vezethet. Ha szükséges, akkor derékszögben és lassan hajtsunk fel a járdára.

Sérülések elkerülése

Rendszeresen vizsgálja meg abroncsait, rendellenes kopást, horzsolásokat, dudorokat, elválásokat, vágásokat, vagy bármilyen egyéb – használat során esetlegesen előforduló – sérülést keresve. Vegye figyelembe, hogy az abroncs belső oldalán keletkezhet olyan sérülés, amely nem látható a külső oldalon. Amennyiben úgy gondolja, hogy abroncsa sérült lehet, mindenképpen szereltesse le és vizsgáltassa meg képzett szakemberrel – egy hivatalos Hankook kereskedővel. A rendellenes kopás okozhat belső sérülést vagy elválást.

Légnyomás

A légnyomás kiemelten fontos szerepet játszik az abroncsok biztonságos üzemeltetésében, illetve jelentősen befolyásolja az abroncs teljesítményét és futásteljesítményét. A megfelelő légnyomás beállításánál minden esetben a gépjármű Használati útmutatójában leírtak szerint járjon el.

A helytelen légnyomás használata jelentősen csökkenti az abroncs tapadását és gyors, rendellenes kopást eredményez. Az autó irányíthatóságát szintén negatívan befolyásolja, ami például nagy sebességű kanyarvételnél jelentős veszély faktor.

Azon túl, hogy a jármű menettulajdonságait jelentősen rontja, a helytelen légnyomás az abroncsok túlmelegedését is okozhatja, ami hirtelen nyomásvesztéshez, illetve visszafordíthatatlan roncsolódáshoz vezethet.

Az abroncsok légnyomását legalább havi egy alkalommal ellenőrizni kell, mivel a légnyomás idővel természetes úton is csökkenhet az abroncsokban. Az abroncsok légnyomását minden esetben hideg állapotukban kell mérni és állítani. Azt az abroncsot tekintjük hidegnek, ami legalább 3 órája nem üzemelt, vagy csak 1-2 kilométert futott nagyon alacsony sebességgel. A pótkerék légnyomását is javasolt rendszeresen ellenőrizni. Fontos, hogy ne felejtsük el a szelepsapkák alkalmazását. A szelepsapka biztosítja a légzárást és védi a szelepet a szennyeződéstől.

*Fontos: Soha ne állítsa (csökkentse) az abroncsok légnyomását meleg állapotban.

Terhelhetőség

Abroncs csere esetén, mindig a gyári első szerelt abronccsal megegyező, vagy azt meghaladó terhelési és sebesség indexű abroncsot szabad felszerelni. A megengedettnél nagyobb terheléssel futó abroncsok túlmelegedhetnek, ami az abroncs tönkremeneteléhez, vagy hirtelen légvesztéshez vezethet. A túlterhelés – hasonlóan az alacsony légnyomás alkalmazásához – jelentősen rontja a jármű menettulajdonságait és az abroncsok tapadását, ezért soha ne terheljük túl az abroncsokat.

Ha bizonytalan a terhelést illetően, mindenképpen nézze meg a jármű Használati utasítását. Teherabroncsok és terepjáró abroncsok esetén szigorúan kövessük a terhelhetőségi táblázatok előírásait, ezek ugyanis előírják, hogy milyen terhelés esetleg sebesség esetén milyen nyomást kell alkalmazni.

Sebesség

Az abroncsok cseréjénél – a gépjármű használati utasításában leírtak szerint – ügyeljen a megfelelő abroncs méret és sebesség index kiválasztására. A gépjármű sebesség kapacitásának megtartása érdekében, mindig a gyári abronccsal megegyező vagy azt meghaladó sebesség indexszel rendelkező abroncsot szereljen fel. Az abroncsok sebesség indexe nem jelenti azt, hogy a jármű biztonsággal vezethető ebben a sebességtartományban. Súlyos sérüléssel vagy halállal is járhat, amennyiben gépjárművét nem a biztonságos és megengedett sebességgel vezeti. A Hankook, abroncsai sebességtűrését – az ECE-R30,54* előírásainak megfelelő – sikeres beltéri abroncs tesztek elvégzésével igazolja.

A sebesség index jelölés nem alkalmazható javított abroncsokra.

A sebesség index kiolvasható a teljes abroncs méret jelölésből, pl: 225/50R16 96 W

Seb. index Seb. (km/h) Seb. index Seb. (km/h) Seb. index Seb. (km/h) Seb. index Seb. (km/h)
A1 5 B 50 L 120 U 200
A2 10 C 60 M 130 H 210
A3 15 D 65 N 140 V 240
A4 20 E 70 P 150 W 270
A5 25 F 80 Q 160 Y 300
A6 30 G 90 R 170
A7 35 J 100 S 180
A8 40 K 110 T 190
*ECE: Előírt követelmény az abroncsok sebesség és terhelés tűrésének tesztje

Abroncs élettartam:

Az abroncsok csatornájában 60° eltolással hat kopás jelző gumi pad található, amely jelzi az abroncsok kopottságát, és a figyelmeztet a cserére. Ezek a jelző padok a csatornából 1,6 mm magasságba emelkednek ki. Amikor a futó kopása eléri ezeket a padokat, az abroncsot azonnal cserélni kell.

Erősen javasoljuk azonban az abroncsok cseréjét a minimális 1,6 mm-es profilmélység elérése előtt, hiszen a profilmélység csökkenésével nő az aquaplanning jelenség (vízen úszás) kialakulásának kockázata, illetve a fékezési tulajdonságok is romlanak – főképp vizes úton.

Javaslat az abroncsok cseréjére: a nyári abroncsokat javasoljuk az 1,6 mm-es minimális profilmélység elérése előtt cserélni (3 mm-es profilnál), a téli abroncsokat pedig a 4,0* mm-es profilmélység elérése előtt cserélni – mivel a téli abroncsok teljesítménye, a lamellák kialakítása miatt jelentősen csökken amint elérik a 4 mm-t.


*Ausztriában a téli időszakban törvény szabályozza, hogy csak téli gumiabonccsal lehet közlekedni, és nem lehet az abroncsok profilmélysége 4 mm alatt.

Az abroncsok felszerelése:

Az abroncsok felszerelése és felfújása veszélyes lehet, ezért kizárólag szakemberrel szereltesse fel, aki a megfelelő szerszámokat és technológiát alkalmazza. A szakszerűtlen szerelés következtében esetlegesen felrobbanó abroncs – kerékpánt súlyos sérülést vagy halált okozhat. Az abroncs belső és a kerékpánt külső átmérőjének minden esetben meg kell egyeznie. Soha ne álljon, hajoljon vagy nyúljon az abroncs fölé felfújás közben. Az abroncsok pántra szerelésekor soha ne haladja meg a 40 psi szerelési nyomást. Amennyiben az abroncs pereme nem ül fel a pántra ennél a nyomásnál, szerelje le az abroncsot, síkosítsa újra a peremet, és szerelje fel újra az abroncsot.

A kerekek centrírozása:

Fontos követelmény a gumiabroncs felszerelése után annak statikus, illetve dinamikus kiegyensúlyozása. Minden forgó testnek – a nem tökéletes anyageloszlás miatt – van valamilyen mértékű kiegyensúlyozatlansága. Ezt meg kell szüntetni, mert a kiegyensúlyozatlanság az élettartamra, a kopássebességre kifejtett káros hatásán túl lényegesen befolyásolja a jármű menettulajdonságait, illetve stabilitását.

Ezt csak szakműhelyben és szakemberrel végeztessük el!

Feltétlenül szükséges, hogy a gumiabroncsok rendszeres időközönként – a járműgyártó előírása szerint – felcserélésre kerüljenek. A gumiabroncsok javítása:

Az abroncsok javítását minden esetben szakműhelyben végeztesse. Minden rendellenességet mutasson meg szakembernek, hogy eldöntse, szükséges és lehetséges-e a javítás. Az abroncsgyártó nem vállal felelősséget a javítás megvalósíthatóságával és annak minőségével kapcsolatban! A javított abroncsokra, azok viselkedésére és futásteljesítményére már nem vonatkozik a gyártó garanciája!


Alapfogalmak, szaknyelv

1A gumiabroncs feladata
A gumiabroncs a gépkocsi és az úttest közötti kapcsolatot tartja fenn, mindenféle topográfiai, klimatikus, a sebességgel kapcsolatos feltételek, valamint útviszonyok mellett biztosítja a szükséges erőátvitelt.

A gumiabroncs számos igényt kielégít:
- A gépjármű, valamint rakományának alátámasztása és - továbbítása
- Útegyenetlenségek hatásának kiegyenlítése, csökkentése, elnyelése
- Hajtó- és fékezőerő átvitele az úttest felületére
- A haladási irány megváltoztatása és fenntartása
2Terhelhetőségi jelzőszám és sebességindex táblázatok
Terhelési index* (Li)
Megengedett maximális terhelés kerekenként

index kg index kg index kg
60 250 73 365 86 530
61 257 74 375 87 545
62 265 75 387 88 560
63 272 76 400 89 580
64 280 77 412 90 600
65 290 78 425 91 615
66 300 79 437 92 630
67 307 80 450 93 650
68 315 81 462 94 670
69 325 82 475 95 690
70 335 83 487 96 710
71 345 84 500 97 730
72 355 85 515 98 750


index kg index kg index kg
99 775 112 1120 125 1650
100 800 113 1150 126 1700
101 825 114 1180 127 1750
102 850 115 1215 128 1800
103 875 116 1250 129 1850
104 900 117 1285 130 1900
105 925 118 1320 131 1950
106 950 119 1360 132 2000
107 975 120 1400 133 2060
108 1000 121 1450 134 2120
109 1030 122 1500 135 2180
110 1060 123 1550 136 2240
111 1090 124 1600 137 2300


index kg index kg index kg
138 2360 151 3450 164 5000
139 2430 152 3550 165 5150
140 2500 153 3650 166 5300
141 2575 154 3750 167 5450
142 2650 155 3875 168 5600
143 2725 156 4000 169 5800
144 2800 157 4125 170 6000
145 2900 158 4250 171 6150
146 3000 159 4375 172 6300
147 3075 160 4500 173 6500
148 3150 161 4625 174 6700
149 3250 162 4750 175 6900
150 3350 163 4875 176 7100


Sebesség index (Si)
Az európai ECE szabvány alapján

Nagysebességű gumiabroncsokra vonatkozó különleges jellemzők, V sebességjeltől:

205/65 R 15 94 V
Legnagyobb sebesség 240 km/h
Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám 94 = 670 kg/gumiabroncs
210 km/h sebesség esetén.
10 km/h sebességemelkedés esetén 3%-kal csökken a terhelhetőség.

205/65 R 15 94 W
Legnagyobb sebesség 270 km/h
Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám 94 = 670 kg/gumiabroncs
240 km/h sebesség esetén.
10 km/h sebességemelkedés esetén 5%-kal csökken a terhelhetőség, a gumiabroncs nyomásának előírt értékéről a gumiabroncs és a gépkocsi gyártója megállapodik.
3Gumiabroncs szerkezete
Külső megjelenése alapján azt hihetnénk, hogy az autók, motorok gumiabroncsa kizárólag gumiból készül, noha valójában négy fő összetevőjük van: gumi, kordszövet, vegyi anyagok és fém. Mindegyik egy-egy speciális feladatot lát el, és ezek együttesen adják a gumiabroncsoktól megkívánt tulajdonságokat. Napjaink tipikus radiál gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen a gumit látjuk, amely a futófelületet és az oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi anyagokat is kevernek. Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak. A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, ú.n. peremhuzalkarikák szorítják biztonsággal a keréktárcsához.



A gumiabroncsot vegyi összetevői teszik ellenállóvá az elhasználódással, a hővel és az öregedéssel szemben. De ugyanezek a vegyi anyagok biztosítják a gumiabroncs kopásállóságát, tapadási tulajdonságait. A gumihoz kevert összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén használjuk ezeket. A gumiabroncs két alapvető részből áll: a futófelületnek - amely az úttal közvetlenül érintkezik - kell biztosítania a megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a karkasz, vagyis a gumiabroncs vázszerkezete, amely a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.
4A gumiabroncs jelölései


A gumiabroncs oldalfalán található jelölések:

1. Gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
2.Mintázat megjelölése
3. Gumiabroncs szélesség mm-ben
4.Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya %-ban H/B)
5.Radiál gumi
6.Kerékpánt átmérő collban
7.Terhelési index (Li)
8.Sebesség index (Si)
9.Tömlő nélküli gumiabroncs
10.Gyártási idő (XX = hét, XX = év, utolsó két számjegy)
11.Kopásjelző (1,6 mm TWI)
12.Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
13.Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz
5Gumiabroncs kislexikon
Szerkezet:

A gumiabroncs karkasz konstrukciós fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.

Méret:

Lásd. Gumiabroncs oldalfalán található jelölések.

Légzáró réteg:

A gumiabroncs légtartását biztosítja.

Öv:

Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.

Karkasz:

A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.

Futófelület:

Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a kapcsolatot a talajjal.

Mintaelem:

Mintaelemek a futó gumiban.

Mintaárok:

Negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész.

Oldalfal:

A gumiabroncs oldalsó része.

Peremhuzalkarika:

A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzalkarika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.

Tubeless (TL):

Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.

Tube Type (TT):

Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.

Tread Wear Indicator (TWI):

Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.

Szelep:

A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.

Szelepvédő sapka:

Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és a nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.


 

Gyakran feltett kérdések

1A gumiabroncs kiválasztása

Hogyan válasszuk ki a gépkocsi teljesítményének megfelelő gumiabroncsot?

Egy adott gépkocsi gyártója, illetve a hatóságok által történő műszaki jóváhagyásának feltétele az, hogy az első gyári gumiabroncskészlet a gépkocsi műszaki jellemzőinek megfelelő terhelhetőségre és a legnagyobb sebességre vonatkozó előírásainak eleget tegyen.

A gumiabroncs méreteit, a terhelhetőségi és sebesség jelöléseket a gépkocsi gyártója a gumiabroncs gyártójával együttműködve határozza meg annak érdekében, hogy maximális biztonságot és vezetési élvezetet nyújtson a gépkocsi.

A sebességindexet nem csak a megengedett maximális sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, hanem a teljesítőképességet is mutatja, ezen kívül a legjobb kompromisszumot jelenti a TELJESÍTMÉNY – MENETTULAJDONSÁGOK – BIZTONSÁG tekintetében.

Nagyobb sebességindexű gumiabroncsot mindig fel lehet szerelni. (A nagyobb sebességindexű gumi kisebb sebességnél is jobb teljesítményt nyújt.)

2Mikor kell a gumiabroncsokat lecseréni?

Ügyeljen a mintaárok mélységére

A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől.

A mintaárok mélysége döntő fontosságú, amelynek a hatósági előírások szerint 1,6 mm-nek kell lennie. Aki ennél kisebb mélységű mintaárkú gumiabronccsal közlekedik, számolnia kell azzal, hogy a biztosító baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve, adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.

A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI)*: ez a mintaárokba vulkanizált kis “kitüremkedésekből” áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi.

A mintaárok megmaradt mélységének meghatározásához mérést kell végezni a kopásjelzővel ellátott mintaárkokban.

Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt.



Javaslatunk az Ön biztonsága érdekében:

Mivel a vízenfutás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt le kell cserélni.

Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:

Nyári gumiabroncsok: 2 mm-es mintaárokmélység
Széles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárokmélység
Téli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárokmélység

Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje
A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit.

Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségessé válik a csere. Kivételt jelenthetnek a lakóautók, az utánfutók, a veterán autók és a pótkerekek, amelyeknél a szezonális használat miatt a menetteljesítmény az átlagos alatt marad.

3Miért kszükséges a kereket kiegyensúlyozása?
Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, fellép a kiegyensúlyozatlanság.

Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon.

A gépjárművek esetében ez a gumiabroncsok rázkódásához és a gumiabroncsok, csapágyak és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértékű kopásához vezet.

Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenesfutási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot.

A korszerű kerékkiegyensúlyozó gépek segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettulajdonságokat biztosít.

Ezen okból kifolyólag azt ajánljuk, hogy minden kerék- illetve gumiabroncscserét követően a gumiabroncsokat szakemberrel egyensúlyoztassák ki.

A megbízható kerékkiegyensúlyozási eredmények eléréséhez elengedhetetlen feltétel a gumiabroncs gépkocsinak megfelelő központosítása és rögzítése.

A kerekek áthelyezésekor ajánlott a kerekeket kiegyensúlyozni.
4A gumiabroncsok tárolása
A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedésgátló ellenére öregszenek. Szakszerű tárolás által azonban az öregedés minimálisra csökkenthető.

A gumiabroncsok leszerelésekor a kerék helyzetét meg kell jelölni (pl. krétával a gumiabroncs belső oldalán, pl. “BE” a bal első keréken).

Kerékre szerelt gumiabroncs nem állítva, hanem felfüggesztve vagy egymásra rakva

Leszerelt gumiabroncsok nem egymásra rakva és nem felfüggesztve, hanem állítva és időnként forgatni

Hűvös helyen: 15-25°C között, a hőforrásokat letakarni, 1 m távolságot a hőforrástól betartani.

Száraz helyen: Páramentes helyen a gumiabroncsokat nem érheti olaj, zsír, lakk, üzemanyag és hasonló anyagok.

Sötét helyen: Különösen a közvetlen napsütéstől és a magas UV sugárzású mesterséges fényforrásoktól kell óvni a gumiabroncsokat.

Mérsékelten szellőző, a tömény oxigén és ózon helyen: különösen káros lehet.

A gépjárművek téli leállításakor (veterán autó, lakóautó, utánfutó stb.) amelyeknél a gumiabroncs a gépkocsin marad, a levegő nyomását 0,5 barral növelni kell, vagy felbakolni a járművet.
5Miért kell a kerekeket áthelyezni?
A vezetési stílustól, az alkalmazás fajtájától, a futómű beállításától stb. függően a gumiabroncsokon egy adott kilométer-teljesítmény után a gépkocsira jellemző kopásminta mutatkozik. E jellegzetes kopási minták (pl. fűrészfog képződés) kiegyenlítése érdekében ajánlatos az első és a hátsó kerekeket az alábbi módon 5000 km-enként, legkésőbb 10000 km-enként átcserélni.



Minden gépkocsi, valamint meghatározott forgási irányú gumiabroncsok esetében (nyíljelölés a gumiabroncs oldalán).

Különösen egyenetlen kopás (pl. fűrészfog képződés) esetén a kopásminta a következő cserével gyorsabban kiegyenlíthető. Ez a módszer csak nem meghatározott forgási irányú gumiabroncsokra érvényes. (A levegőnyomást, valamint a kerékgeometriát ellenőrizni kell). A nem meghatározott forgásirányú gumiabroncsok forgásiránya károsodás nélkül változtatható.
6Hogyan kell a kerékcsavarokat szakszerűen meghúzni?
A meghúzási nyomaték

A gépjárműgyártók által megadott meghúzási nyomatékokat mindenképpen be kell tartani. Mindig az egymással átlósan szemben levő kerékanyákat, illetve kerékcsavarokat kell egymás után meghúzni.



Nyomatékkulcs

A csavarok ill. anyák kézzel, érzés szerinti meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért üzembiztonsági szempontból ajánlatos nyomatékkulcsot használni, amely lehetővé teszi az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását.

Mindezt annak érdekében kell elvégezni, hogy:

A kerék rögzítő menetes csapjai, csavarjai és anyái ne sérüljenek Az összes csavar egyenletesen, azonos nyomatékkal legyen meghúzva

A leszerelés megkönnyítésére, illetve azért, hogy egyáltalán lehetséges legyen a készletbe tartozó szerszámmal a csavarok kiengedése.

Amennyiben nem ismeri a gépjármű gyártója által ajánlott meghúzási nyomatékokat, úgy az alábbi értékek tekinthetők érvényesnek (felelősségvállalás nélkül).

Menetfajta Acél kerék Könnyűfém kerék
Menetátmérő 10 mm 50-60 Nm 60-70 Nm
Menet M12/1,25 50-70 Nm 60-80 Nm
Menet M12/1,5 80-100 Nm 100-120 Nm
Menet M14/1,5 110-130 Nm 120-140 Nm
* Megjegyzés: 10 Nm = kb. 1 mkp
7Miért szükséges új gumiabroncshoz új szelep?
Különféle szeleptípusok léteznek,

azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.



A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.

A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.

A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie.

A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés képződik a szeleptesten, ami veszélyes lehet.

Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajlítja el a szelepet.

Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális húzóerő hat rá.

Ezért a nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain vagy dísztárcsáin szeleptámaszt alkalmaznak.

A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 25°-nál többel, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (úgynevezett Clamp-in-Ventile).

Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.

A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Nyúlási próba:

200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a nagy terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.

A szelep egyes alkatrészeinek szerepe:

1. Szeleptest: A szeleptest légmentesen tömítve zárja a kerékpánt furatát.
2. Szeleptű: A szeleptűt a szeleptestbe csavarják. Tömít és lehetővé teszi a légnyomás ellenőrzését és szabályozását.
3. Szelepsapka: A szelepsapkát a szeleptestre csavarják. A szelepsapka pótlólagos tömítést biztosít és védi a szelepbetétet a szennyeződéstől illetve a külső behatásoktól.
8Miért ajánlatos az új és kevésbé kopott gumiabroncsokat a hátsó kerekekre szerelni?
Az új vagy kevésbé kopott gumiabroncsokat előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés szűk kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úttesten.

Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek többnyire nedves úttesten lépnek fel. Amennyiben ilyenkor az első kerék gumiabroncsai pl. vízenfutás miatt elveszítik a kapcsolatot az úttest felületével, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát.

Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsivezetőnek mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.
9Miért kell télen téli gumiabroncsot, nyáron pedig nyári gumiabroncsot használni?
A gumikeverék tapadását befolyásolja a hőmérséklet.

7° felett
Ez a hőmérsékleti tartomány a nyári gumiabroncsok számára.

7° alatt
Ez a hőmérsékleti tartomány a téli gumiabroncsok számára.



Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal.

Hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik a téli gumiabroncs nyáron!

Ajánlott 4 téli gumiabroncsot használni.
10Mire kell ügyelni széles gumiabroncsok felszerelésekor?
A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor ügyelni kell arra, hogy

A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetiével azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.

A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség. 40 km/h és 120 km/h között 10%-kal vagy 4 km-rel mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.

Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.

Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebesség indexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.

A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.

Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kerekeket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.

Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerékhajtású gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).

Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, a jármű átalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.



11Miért fontos a gumiabroncs levegőnyomásának rendszeres ellenőrzése?
Mennyi az előírt levegőnyomás?

A gépkocsi gyártója által megadott adatok (használati utasítás) vagy a gépkocsi karosszériáján elhelyezett adattáblák (ajtóoszlop, üzemanyagbetöltő fedél, napellenző stb.) vagy a gumiabroncs gyártójának levegőnyomásra vonatkozó adatai.

Milyen előnyei vannak a megfelelően beállított levegőnyomásnak?

Mit biztosít a megfelelő levegőnyomás?
- Optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás
- Rövidebb fékút
- A vízenfutással szembeni nagyobb tartalék
- Jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás
- Alacsonyabb gördülési zaj
- Kisebb gördülési ellenállás és fogyasztás
- Kisebb alakváltozás és hőképződés
- Jobb utazási komfort



A GUMIABRONCS ALACSONY LEVEGŐNYOMÁSA BALESETVESZÉLLYEL ÉS ANYAGI KÁRRAL JÁRHAT

Minden gépkocsivezető növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és élettartamát a gumiabroncs előírt levegőnyomásának betartásával.

A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei:

A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.

A gumiabroncs sérülése miatt balesetveszély áll fenn!

A gumiabroncsot az elégtelen levegőnyomás folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncsban lévő különböző anyagok szilárdságának csökkenése miatt a gumiabroncs tönkremenetele előre programozott. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.

A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. (Nem üzem meleg.)

Az olyan gumiabroncsokban, amelyek már egy bizonyos távolságot lefutottak, a melegedés által nagyobb levegőnyomás jön létre, ami azonban a gumiabroncs lehülésével azonnal lecsökken.

Ha a gumiabroncsból fogy a levegő, mindenképpen ajánlatos a levegővesztés okát szakemberrel ellenőriztetni. Tankolási szokások Azonban csak minden 40. ellenőrzi a gumiabroncs nyomását! Legalább kéthetente ellenőrizze a gumiabroncs nyomását!

Figyelem:
- Ellenőrizze a gumiabroncs nyomását tankolásnál.
- A gumiabroncs nyomását alapvetően csak hideg gumiabroncsnál ellenőrizze!
- Soha ne engedjen le levegőt meleg gumiabroncsból.
- A levegő nyomásának az egy tengelyen levő gumiabroncsokban azonosnak kell lennie.
- A pótkerékben legalább a használati utasítás szerinti legnagyobb nyomásnak (teljes terhelés) kell lennie.
- A levegőnyomás ellenőrzésekor nem szabad erről megfeledkezni.
- Hosszabb utaknál és/vagy a gépjármű teljes terhelésekor (pl. nyaralás) a teljes terhelési nyomásra kell a gumiabroncsot felfújni.
12Miért célszerű a gépkocsi gyártója által az első üzembe helyezéskor felszerelt gumiabroncsokkal azonos gyártmányúakat alkalmazni?
A gépkocsi és a gumiabroncs gyártói együttműködnek a fejlesztési munkákban.

Az új gumiabroncs-konstrukciókat, amelyek gyakran még kutatási fázisban levő termékek, a gumiabroncsgyártók az autógyárak rendelkezésére bocsátják még azelőtt, hogy üzletkötés egyáltalán felmerülne. Az ezt követő további hosszadalmas és költséges vizsgálatok és fejlesztések eredményeképp létrejött gumiabroncsot végül a gépkocsi gyártója "jóváhagyja".

Azzal, hogy a kopott gumiabroncsokat ugyanolyan gyártmányú abroncsokra cserélik amilyeneket a gépkocsira gyárilag eredetileg szereltek, biztosítható, hogy az autóra az ahhoz legjobban megfelelő gumiabroncsok kerüljenek.

Ennek oka az, hogy a gumiabroncsokat a gumiabroncsgyár és a gépkocsi gyártójának mérnökei közösen fejlesztik ki.
13A gumiabroncsok karbantartása
A gumiabroncsok magas műszaki színvonalon gyártott termékek, amelyek a korszerű gépjárművek alkalmazási területeinek tökéletesen megfelelnek.

Mint minden más, magas szintű technológiai eljárásokkal gyártott termék esetében, a gumiabroncsoknál is ajánlatos a körültekintő kezelés és karbantartás. Csak ebben az esetben garantálható, hogy Ön vezetőként gumiabroncsainak optimális teljesítményét élvezheti azok teljes élettartamán keresztül.

Óvja a gumiabroncsot a sérüléstől!

Nem kellően körültekintő vezetéssel éles tárgyakba ütközve és járdára való felállásnál megsérülhet a gumiabroncs.

A gumiabroncs belső szerkezete rejtett, azonnal nem észlelhető sérüléseket szenvedhet.

Ha ilyen jellegű sérüléseket észlelne, mindenképpen szereltesse le azonnal a gumiabroncsot a kerékpántról és adott esetben cseréltesse ki.

A javító spray csak szükségmegoldásként alkalmazható gyors javításra, rövid távolság megtételére a legközelebbi szakszervizig.

A tömlő nélküli (tubeless) gumiabroncsba nem ajánlott tömlőt helyezni.

Javaslatunk:

Ha elkerülhetetlen, hogy járdára vagy egyéb akadályra felhajtson, csak egészen lassan, a kereket a járdaszegélyre merőlegesen állítva tegye.

Rendszeresen ellenőrizze, hogy gumiabroncsain nincs-e sérülés, kitüremkedés vagy belefúródott idegen tárgy.

Ez különösen fontos a H, V, W, Y vagy ZR jelölésű gumiabroncsoknál, mivel ezek nagy terhelésnek vannak kitéve.

Ezeket a gumiabroncsokat nem ajánlott javítani.
14Hogyan lehet a gumiabroncs károsodását és a rendellenes kopást elkerülni?
Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltozása által a karkasz sérülhet.



Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetők, nem fedezhetők fel mindig látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne.

A gumiabroncs forgása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levegőveszteséget eredményezhetnek.



Az ütéskor a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípődik.



Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül hogy a gumiabroncs azonnal levegőt vesztene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat.



A gumiabroncs oldalfalának az úttesttel való érintkezés általi kopása az ilyen károsodás a gumiabroncs oldalfalán jön létre, és abból adódik, hogy az oldalfal az úttest felületén súrlódik. Ez csak akkor fordulhat elő, ha a gumiabroncs oldalfala nagyon erőteljesen lenyomódik, vagyis ha a gumiabroncs nyomása nagyon lecsökkent. Az ilyen jellegű kopás helye a gumiabroncs méretétől és típusától függ.



Javaslat:

Az ilyen sérülést mutató gumiabroncsokat alapvetően nem szabad többet használni.

Következmény:

Ha egy gumiabroncs elégtelen nyomással fut (például nem megfelelően tömítő szelep, szögbefúródás, nem megfelelően tömítő kerékpánt vagy egyéb okok miatt), túlzott deformációs munka jön létre a szövetvázon belül, aminek túlmelegedés a következménye.

A túlzott deformációs munka eredményeképp létrejövő túlmelegedés a gumiabroncs oldalfalában a szövetváz fellazulásához vezet.

A gumiabroncs-konstrukció fajtájától, valamint az elégtelen nyomású vagy teljesen leeresztett gumiabronccsal való vezetés időtartamától függően a kordszálak fellazulása különböző módon nyilvánulhat meg.
15 Hogyan keletkeznek rendellenes kopások?
A korszerű autók optimális menettulajdonságainak elérése érdekében a futóműgyártók olyan megoldásokat találtak, amelyek az "egyenes és párhuzamos" ideális értékektől gyakran jelentősen eltérő beállítási értékekkel járnak. Az előírt kerékösszetartás és kerékdőlésszög értékektől való túlzott eltérése ezeknél a gépjárműveknél problémát jelent a nagy mértékű fűrészfogas kopás miatt, amely idővel szabálytalan kopássá fokozódik, és fellép az ezzel járó zajképződés.

Az ilyen kopási minták leggyakoribb oka az előírt kerékgeometriai beállítási értékektől való túlzott eltérés. Az ilyen hibák a hétköznapi használatban a járdaszigetekre és egyéb akadályokra való durva felhajtásból adódnak. A gépkocsi szabad magasságának csökkentése és a szélesebb könnyűfémkerekek alkalmazása is befolyásolhatja a kerékgeometriai beállítást. A megváltozott erőkarok (pl. a kerekek kisebb besajtolási mélysége) miatt megváltozhatnak az előírt kerékgeometriai beállítási értékek. Ennek következménye a szabálytalan kopás. A kopási minta segítségével megállapítható, hogy szükség van-e a futómű beállítására.